ICT-palveluiden etä- ja lähituki yrityksen arjessa
Etätuki ja lähituki ovat IT-tukipalveluiden kaksi keskeistä toteutustapaa, joilla varmistetaan tietotekniikan sujuva toiminta yrityksissä ja organisaatioissa. Sopivan palvelupaketin valitsemiseen vaikuttaa niin yrityksen koko kuin toimialakin. Yksinyrittäjälle tai muutaman hengen yrityksille voi riittää kevyt etätukipaketti, kun taas isomman organisaation tai yrityksen, jolla on käytössään paljon laitteita ja ohjelmistoja, kannattaa panostaa kattavaan lähitukeen.
Etätuki
Etätuki on näppärä ja nopea apu kun laitteet tai järjestelmät tuottavat harmaita hiuksia.
Lennu tarjoaa etätukipaketteja eri kokoisille yrityksille, niin yhden hengen firmasta isoihin yksityisiin yrityksiin ja julkishallinnon organisaatioihin.
Käytännössä etätuki tarkoittaa puhelimitse tai etäyhteyden avulla tarjottavaa neuvontaa ja opastusta. Tukihenkilö voi ottaa myös etäyhteyden asiakkaan tietokoneeseen tai palvelimeen ja selvittää mikä on vialla ja korjata ongelman.
Etäyhteyden muodostaminen onnistuu näppärästi esimerkiksi puhelinkeskustelun aikana TeamViewer-ohjelmalla, jonka avulla tukihenkilö näkee työntekijän näytön. Hän näkee mikä on vialla, pääsee muuttamaan asetuksia tai käynnistämään temppuilevan ohjelman uudestaan.
- Etätuki tarkoittaa IT-avun tarjoamista etäyhteyksien avulla, esimerkiksi internetin kautta, ilman että tukihenkilö on fyysisesti paikalla asiakkaan luona
- Etätuen avulla voidaan hoitaa mm. ohjelmistopäivityksiä, vianmääritystä ja laitehallintaa.
- Etätuki on nopeaa ja kustannustehokasta, koska matkustamiseen ei kulu aikaa eikä kustannuksia synny siirtymisistä asiakkaan tiloihin
- Etätuki mahdollistaa laajan tuen myös silloin, kun käyttäjät työskentelevät eri paikoissa tai etänä
Lähituki
Lähituki taas päinvastoin tarkoittaa nimensä mukaan sitä, että asiantuntija tulee paikan päälle auttamaan ICT-pulmissa. Parhaimmillaan tukihenkilö tulee paikalle tunnissa tai parissa.
Lennulla asiakaspalvelu selvittää nopeasti, kuka asiantuntijoista on vapaana lähtemään paikalle ja tämä lähtee saman tien matkaan.
Lähituen avulla selvitetään useimmiten laiterikkoja tai verkon ongelmia. Tilanteessa, jossa netti temppuilee tai laite ei toimi lainkaan, on tukihenkilön helpoin selvittää tilanne paikan päällä.
- Lähituki tarkoittaa IT-tukea, jossa tukihenkilö on fyysisesti läsnä asiakkaan tiloissa ja auttaa paikan päällä.
- Lähitukea tarvitaan erityisesti silloin, kun ongelmaa ei voida ratkaista etäyhteyksillä – esimerkiksi laitteistovioissa, uusien laitteiden asennuksessa, laitehuolloissa tai kun tarvitaan henkilökohtaista opastusta.
- Lähituen etuja ovat henkilökohtainen palvelu, laajempi ongelmanratkaisuvalikoima ja mahdollisuus hoitaa myös fyysisiä laiteasioita.
”Millainen ICT-tuki sopii minun yritykselleni”
Kannattaa pohtia yrityksen tarpeita ja mikä olisi teille sopivin ratkaisu. Toiselle riittää, että voi soittaa asiakaspalvelunumeroon, josta saadaan neuvoja tai otetaan asia jatkokäsittelyyn. Toisen yrityksen työntekijät taas kaipaavat tukihenkilöä, joka tulee paikanpäälle hoitamaan asiat siltä istumalta.
Lennulta löytyy useita erilaisia tukipaketteja kaiken kokoisiin ja näköisiin tarpeisiin. Etätukipaketti sopii hyvin niin toiminimiyrittäjälle, muutaman hengen yritykselle kuin isommallekin organisaatiolle. Jos tukea tarvitaan enemmän, kannattaa pohtia laajempaa pakettia, johon kuuluu myös lähituki.
Kysy rohkeasti asiantuntevalta yritysmyyntitiimiltämme, millainen tukipaketti sopisi juuri sinun yrityksellesi!