ICT-palveluiden lähi- ja etätuki yrityksen arjessa – millainen palvelupaketti kannattaa valita?

Millainen ICT-tuki valita yritykselle? Kattava palvelupaketti varmistaa, että saat aina tukihenkilön puhelimen päähän tai jopa paikan päälle, kun tekniikka temppuilee. Jatka lukemista niin saat selville, millainen tukipaketti sopii juuri sinulle!

Lennulta löytyy useita erilaisia tukipaketteja kaiken kokoisille yrityksille. Etätukipaketit sopivat hyvin niin toiminimiyrittäjälle, muutaman hengen yritykselle kuin isommallekin organisaatiolle. Jos tukea tarvitaan enemmän, kannattaa pohtia laajempaa pakettia, johon kuuluu myös lähituki.

”Voin suositella tukipakettia ihan kaiken kokoiselle yritykselle”, kertoo Lennun asiantuntija Ossi Niemi. “Se helpottaa yrittäjän arkea huomattavasti, kun tiedossa on asiantuntija, johon voi aina ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa.”

Etätuki on joustava ja nopea apu

Etätuki on näppärä ja nopea apu, kun laitteet tai järjestelmät tuottavat harmaita hiuksia. Lennu tarjoaa etätukipaketteja eri kokoisille yrityksille, yhden hengen firmasta isoihin yksityisiin yrityksiin ja julkishallinnon organisaatioihin.

Etätuki on käytännössä puhelimitse tai etäyhteyden avulla tarjottavaa neuvontaa ja opastusta. Tukihenkilö voi opastaa puhelimitse, miten ongelma ratkeaa. Tukihenkilö voi myös ottaa etäyhteyden asiakkaan tietokoneeseen tai palvelimeen, ja selvittää sen kautta, mikä on vialla ja korjata ongelman.

Etäyhteyden muodostaminen onnistuu esimerkiksi puhelinkeskustelun aikana näppärästi TeamViewer-ohjelmalla, jonka avulla Lennun tukihenkilö näkee työntekijän näytön. Hän pääsee tutkimaan, mikä on vialla ja tekemään korjaustoimia, kuten vaikkapa muuttaa asetuksia tai käynnistää temppuilevan ohjelman uudelleen.

Yleisimpiä etätuen kautta selvitettäviä haasteita ovat ongelmat ohjelmistojen käytössä. Tyypillinen pulma on Teamsin eri ryhmien välillä navigointi, jossa neuvotaan paljon asiakkaita.

Lähituki palvelee paikan päällä

Lähituki taas tarkoittaa nimensä mukaan sitä, että Lennun asiantuntija tulee paikan päälle auttamaan ICT-pulmissa.

Lähituen paketteja on Lennulla kahdenlaisia. Kuukausisopimuksella voidaan sopia tietyt päivät, jolloin Lennun asiantuntija päivystää paikan päällä asiakkaan toimitiloissa esimerkiksi joka viikko yhtenä päivänä. Tällöin työntekijöiden on helppo lähestyä tukihenkilöä päivystyksen aikana ja ottaa muina aikoina yhteys puhelimitse tai sähköpostitse.

Toinen vaihtoehto on tarvittaessa paikalle kutsuttava lähituki. Parhaimmillaan Lennun tukihenkilö tulee paikalle tunnissa tai parissa. Lennun asiakaspalvelu selvittää nopeasti, kuka asiantuntijoista on vapaana lähtemään paikalle ja tämä lähtee saman tien matkaan Lennun toimistolta Parkanosta tai toisesta kohteesta.

Lähituen avulla selvitetään useimmiten laiterikkoja tai verkon ongelmia. Tilanteessa, jossa netti temppuilee tai laite ei toimi lainkaan, on tukihenkilön helpoin selvittää tilanne paikan päällä.

Esimerkkejä erilaisista ICT-tukipaketeista

Laitekohtainen kuukausiveloitteinen etätuki

Tässä paketissa asiakkaamme voi tilata Lennun kautta esimerkiksi kolme kannettavaa tietokonetta ja niille jatkuvan etätuen. Tällöin ongelmatilanteessa voi aina soittaa Lennun tukihenkilölle, joka selvittää ja korjaa ongelman etäyhteyden kautta.

Tämä paketti on oivallinen pienyrittäjälle. Paketin hinta määräytyy tarvittavien laitteiden määrän mukaan ja pienimmillään yksinyrittäjällä se voi koskea vain yhtä tietokonetta. Sopimusta on helppo laajentaa yritystoiminnan kasvaessa ja Lennun kautta laitteet voi hankkia myös leasing-sopimuksella.

Tuntihinnoiteltu lähituki

Etätuen lisäksi Lennun tukipakettiin voi lisätä lähituen tarvittaessa – silloin tukihenkilö tulee tarvittaessa yrityksen tiloihin selvittämään, mikä on vialla.

Tässä paketissa lähituki hinnoitellaan tuntiperusteisesti eli siitä maksetaan aina käytön mukaan.

Säännöllinen päivystys asiakkaan tiloissa

Laajin Lennun tukipaketeista on palvelumalli, jossa asiakkaalla on käytössään tukiresurssi tiettyinä etukäteen sovittuina päivinä omissa tiloissaan. Etätukeen saa myös tässä palvelupaketissa aina yhteyden, mutta sen lisäksi Lennun asiantuntija päivystää asiakkaan toimitiloissa esimerkiksi joka viikko tiettynä päivänä.

Tämä laajin paketti on käytössä esimerkiksi Lennun kuntasektorin asiakkailla, joilla on paljon työntekijöitä. Se sopii hyvin myös suuremmille yrityksille, joissa on säännöllistä tarvetta lähituelle.

Millainen ICT-tukipaketti kannattaa valita?

Sopivan palvelupaketin valintaan vaikuttaa niin yrityksen koko kuin toimialakin. Yksinyrittäjälle tai muutaman hengen yritykselle voi riittää kevyt etätukipaketti. Ison organisaation tai yrityksen, jolla on käytössään paljon laitteita ja ohjelmistoja, voi olla hyvä panostaa kattavaan lähitukeen.

Mieti millaista ICT-tukea sinun yrityksessäsi yleensä tarvitaan. Toiselle riittää, että voi soittaa asiakaspalvelunumeroon, josta puhelu ohjataan vapaana olevalle asiantuntijalle. Toisen yrityksen työntekijät taas kaipaavat nimettyä yhteyshenkilöä, joka muistaa myös edellisessä puhelussa käsitellyt haasteet.

Kysy rohkeasti asiantuntevalta yritysmyyntitiimiltämme, millainen tukipaketti sopisi juuri sinun yrityksellesi!

Yritysmyynti

Ota yhteyttä – asiantuntijamme auttavat sinua löytämään parhaan ratkaisun!

Jaa artikkeli

Lisää ajankohtaisia artikkeleita