Maper Oy ulkoisti IT:nsä Lennulle – käytännössä IT-asioiden hoitaminen onnistuu yhtä helposti kuin ennenkin

Purettavia ja haponkestäviä palloventtiileitä sekä hienomekaanisia säätö-, ja toimilaitteita valmistava tamperelainen Maper Oy aloitti huhtikuussa 2024 yhteistyön Lennun kanssa. Maper Oy:n asiakkaita ovat paperi- ja kartonkiteollisuus, prosessiteollisuus, laitevalmistajat sekä muut venttiilien valmistajat.

Miten Maper päätyi valitsemaan Lennun?

”Väinö laittoi persoonallisen viestin, että IT-palveluita olisi tarjolla, kiinnostaako vai ei. Vastasin viestiin, että ”kiinnostaa”. Henkilökunnasta oli silloin lähdössä IT-tehtäviä hoitanut henkilö ja ulkoistus sopi siihen hetkeen.” Matti Tervamäki, Maper Oy:n toimitusjohtaja kertoo ja jatkaa.

”Sovittiin ensimmäinen tapaaminen Väinön ja Samirin kanssa. He vakuuttivat, että pystyvät vastaamaan sen hetkiseen tarpeeseemme. Päädyimme valitsemaan heidät.”

Palveluiden käyttöönotto

Maper Oy otti käyttöönsä Lennun palomuurin ylläpitopalvelun, sähköpostin varmistuksen sekä Microsoft 365:n. Käyttöönottotapaamisessa määriteltiin Lennun vastuuhenkilöt, joista Samir hoitaa ICT-asiantuntijan roolin ja Väinö toimii kumppanuuspäällikön roolissa.

”Palvelu on vastannut odotuksia hyvin. Itse en ole tämän alueen osaaja ja kun Samirille on kuvaillut ongelmaa, Samir on osannut ehdottaa ratkaisua. On hyvä, kun on henkilö, jolle voi soittaa. Suoraan yhteyshenkilölle soittaminen on mielekkäämpää kuin puhelin- ja tikettijonoissa odottaminen. Niin kauan kuin Lennulla on sellainen mahdollisuus käytössä, me ollaan matkassa.” Matti Tervamäki toteaa ja jatkaa.

”Tämä on ollut hyvä kokemus, muuten en olisi yhteistyötä jatkanut. Alussa on aina hieman käynnistysongelmia, mutta henkilöt kun alkavat pääsemään kärryille toistensa ymmärtämisen tasosta niin silloin alkaa ongelmat ratkeamaan.”

IT-kumppanin hankinta oli Maperille järkevä vaihtoehto

IT:n ulkoistus kannattaa silloin kun halutaan käyttää IT-asiantuntijaa tarpeen mukaan, esim. silloin kun yrityksen oman IT-henkilön kädet pursuavat töitä tai kun hänen osaamisensa ei riitä johonkin osa-alueeseen. Maperin tapauksessa yrityksessä ei ollut enää nimetä ketään hoitamaan verkon valvontaa.

”Muutos meidän vanhaan malliin on se, että aikaisemmin laitoin sähköpostia, soitin tai kävin kollegan huoneessa. Nyt voin olla yhteydessä samaan tapaan Samiriin. Vain henkilö siis muuttui.” Matti kuvailee muutosta.

”Lennun palvelu tarjoaa meille sen, mitä ulkoistuksella haetaan. Muutetaan kiinteä kulu muuttuvaksi kuluksi. Ei tarvitse olla omaa resurssia hoitamassa sitä työtä.” Matti Tervamäki kommentoi ja jatkaa.

”Ulkoistus mahdollistaa palveluiden skaalautuvuuden tulevaisuudessa, kun taas inhouse-osaaminen rajoittuisi yhden henkilön osaamiseen. Suuremmalta henkilömäärältä löytyy suurempi osaaminen kuin pienemmältä ja aina ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.”

Palomuurin ylläpito ja sähköpostin varmistus ovat muutakin kuin vain palveluita

”Saamme tältä palvelulta mielenrauhaa. Verkkoa valvotaan ja tiedetään, ettei meidän sisäverkkoon pääse kuin ne, joilla on sinne oikeus päästä. Muut blokataan ulos.” Matti sanoo ja huomauttaa

”Ihan minkä tahansa yrityksen verkkoon pääsyä on syytä valvoa sillä verkkohyökkäykset voivat lamauttaa liiketoiminnan. Verkossa on sellainen määrä viruksia ynnä muita. Tilanne pahenee vain vuosi vuodelta.”

Jaa artikkeli